zaterdag 5 april 2014

HOW TO | 5 tips to control mood-shopping

Confession; i'm a mood shopper. Je hoort wel eens over mensen die, als ze een beetje in zichzelf zijn gedoken of even een dipje hebben, dan veel eten naar binnen schrokken. Zelf heb ik vooral dat ik dan veel dingen ga kopen. Ik koop dingen (lees; kledingstukken, oké, oké, soms ook eten) die bij m'n bui passen. Maar guess what. Na die bui past de kleding niet meer bij m'n bui en heb ik een aantal miskopen gedaan.. Ik ben dan nu eindelijk eens op het punt gekomen dat ik hier aan wil gaan werken. Hier mijn tips die ik (door vallen en opstaan, oké, iets te dramatisch, maar toch) bij elkaar heb gesprokkeld.

Relax-time
Is het weer tijd voor die kleding search op de webshops? Er zijn natuurlijk een heleboel voordelen aan de webshops van tegenwoordig, waaronder makkelijk en snel, maar helaas.. Ook nadelen komen hierbij om het hoekje kijken. Shopbui na sluitingstijd van de stad? Webshops zijn 24/7 open. Reken maar dat jij je shoptas (of in dit geval; winkelmandje) helemaal volkrijgt om 02:00 's nachts! Probeer jezelf af te leiden van je mobiel/iPad/laptop, of waar je dan ook maar internet op kunt hebben. Sluit alles af. Behalve je muziek, en pak een tijdschrift of een boek. Ga in je bed liggen, dekens over je heen, en geef jezelf eens even wat relax-time. Reken maar van yes dat die bui zo over gaat en je weer helemaal lekker in je ontspannen velletje zit!

Doelen stellen
Het klinkt zo makkelijk. Mensen die besluiten om 40 dagen te vasten. "Oh, joh, dat kan ik ook!" Maar doe het maar eens. Dat koekje ligt dichter bij je in de buurt, dan je op het moment van vaststellen doorhebt. Neem kleine stapjes, kleine doelen. Hoe meer kleine doelen je haalt, des te leuker het wordt. En hoe leuker het wordt om er steeds een stapje bij te zetten. Doelen en shoppen? Kan dat? Jazeker. Maak bijvoorbeeld met jezelf de afspraak om 14 dagen niet een nieuw kledingstuk/accessoire te kopen.

Beloon jezelf
Is het je gelukt om de shopper-bui te negeren? Of is het je gelukt om 14 dagen niet iets te kopen? Beloon jezelf dan. Het kan met iets kleins zijn; een uurtje langer uitslapen of geef jezelf een tientje om eens lekker met vriendinnen naar de bios te gaan.

Maak een "wishlist"
Ga eens de stad in, of het internet op, en kijk eens goed om je heen, mààr koop niets! Zo kom je toch op de hoogte van de nieuwste trends, maar is je spaarrekening niet leeg door een aantal "te-snel-gekochte-miskopers-die-nu-onaangeraakt-onderin-m'n-kast-liggen". Maak foto's van leuke spulletjes/kledingstukken die je ziet hangen, en scroll deze aan het eind van de dag nog eens door. Wat waren nou echt de dingen die je niet meer uit je hoofd kunt zetten? Maak een top 10 (of nog beter; een top 5). Eerst genoeg sparen, en dan pas kopen. Zo denk je beter na over je uitgave. Of koop dat leuke jurkje als beloning. Shoppen is leuk, zolang je er maar controle over hebt.

En please, please, please. Bewaar het bonnetje en laat het kaartje aan dat ene jurkje zitten. Hang je nieuwe kledingstuk eerst eens aan je kast, en kijk er eens een week tegenaan. Is dat pimpelpaarse jurkje met dat gele strikje ook dan nog steeds wel zo "hip"? Ik heb dus ook maar met mezelf afgesproken dat ik nergens meer iets koop als ik het niet meer terug kan brengen. Ook dat helpt weer tegen die miskopen.

NO FOOD
Geld uitgeven aan eten is leuk, helaas alleen voor 5 minuten. Dus als je even in zo'n mood bent om te shoppen, en de dichtstbijzijnde winkel is een supermarkt.. Denk dan eerst even een paar keer na voordat je daar naar binnen loopt. Toch nog zin in eten? Wees voorbereid, en zorg ervoor dat er altijd wel iets te eten of te drinken in je tas zit. Een Snelle Jelle, kauwgompje of water kan al je zo al heeul wat vreetbuien besparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten